Economie – Wetenschappen

 3de graad

Het vak economie wordt vanaf de derde graad opgesplitst in bedrijfsbeleid en algemene economie. Het deelvak bedrijfsbeleid behandelt de aspecten die kaderen binnen het bedrijfsbeleid. Om deze verschillende aspecten van het ondernemen (economische, juridische, boekhoudkundige en ethische) te bestuderen, vertrekken we van de stakeholderstheorie. Volgens deze benadering wordt een bedrijf beschouwd als een netwerk van relaties tussen diverse belangengroepen. Binnen het deelvak algemene economie worden macro-economische verschijnselen geanalyseerd.

Daarnaast krijg je een stevige basis aan biologie, chemie en fysica. Tijd genoeg om de leerstof uit te diepen en om zelf in actie te schieten! Gaandeweg leer je kritisch nadenken en leer je de handelingen van een echte wetenschapper!

 

Voor welke leerlingen?

Ben je kritisch ingesteld? Heb je belangstelling voor actualiteit en economisch-maatschappelijke problemen? Wil je de processen achter economische gebeurtenissen onderzoeken en verklaren? Wil je weten hoe je de boekhouding moet voeren binnen een onderneming? Wil je later een eigen zaak starten? Zoek je een stevige basis voor je hogere studies? Dan ben jij een geschikte leerling voor de richting economie.

Maar hoezeer het bedrijfsleven je ook interesseert, je bent je ook bewust van het belang van wetenschappen. Vandaar je keuze voor een richting waar je zowel je economische als je wetenschappelijke inzichten kan verruimen..

 

Wat na de derde graad?

De verdere studiemogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Er zijn geen beperkingen. Je kan een studierichting kiezen in het academisch onderwijs (bv. economische en toegepaste economische wetenschappen en verkeerskunde, medische en paramedische wetenschappen …) of in het hoger professioneel onderwijs (handelswetenschappen en bedrijfskunde, gezondheidszorg …).

Na het aso zijn in principe alle professionele bachelors haalbaar; extra inspanning voor sommige vakken kan, afhankelijk van je vooropleiding en gemaakte keuze, nodig zijn. Het zal dan meestal gaan over technische vakken of praktijk. 

Hoofdvakken

Economie

Het pakket van 5 uur wordt opgesplitst in enerzijds algemene economie en anderzijds bedrijfsbeleid. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan ondernemerschap en fiscaal recht.

In het onderdeel algemene economie komen zowel macro-economische onderwerpen zoals economische kringloop, conjunctuur en internationale betrekkingen aan bod. Maar ook de micro-economie met de studie van de consument, producent wordt grondig bestudeerd. In het vakonderdeel bedrijfsbeleid wordt de levensloop van een onderneming doorgelicht, dus vanaf de oprichting tot het einde van een onderneming – met o.a. het faillissement – maar ook aspecten zoals personeelsbeleid en management worden bestudeerd. Daar wordt dieper ingegaan op marketing. De praktische kant van de onderneming – zoals de bespreking van rendabiliteit, liquiditeit, solvabiliteit en ook de kostprijsberekening – komt ook uitvoerig aan bod

Ondanks het feit dat een attest bedrijfsbeheer in Vlaanderen niet meer verplicht is, wordt er gewerkt rond ondernemerschap om de leerlingen het belang van een goede voorbereiding bij het starten van een zelfstandige zaak aan te leren. Iedereen die werkt, moet belastingen betalen. Vandaar dat er ook geprobeerd wordt om toch de beginselen van fiscaal recht mee te geven.

Tijdens de lessen wordt er vaak verwezen naar de actualiteit. Met recente artikels en opdrachten wordt het belang van de huidige economische toestand verwerkt in de lessen. Zowel aan de theoretische benadering als aan toepassingen op allerlei vlakken wordt de nodige aandacht gegeven. Dit kan klassikaal, individueel en in groep opgevat worden.

Veel leerlingen uit deze richting stromen door naar economische opleidingen in hoger onderwijs (hogeschool en universiteit). De cursus economie blijft een belangrijk naslagwerk in deze opleidingen.

Wiskunde

Als je in de tweede graad een richting met 5 uur wiskunde hebt gevolgd en hierin wil en mag verdergaan, is het in de derde graad vaak moeilijk kiezen tussen 5 uur en 7 uur. Een leerling die kiest voor 7 uur wiskunde heeft talent voor wiskunde en probleemoplossend denken,  beschouwt wiskunde zowat als een hobby en is bereid om heel wat tijd te investeren in het doorgronden van de leerstof en het maken van oefeningen. In de tweede graad zou je (zeer) mooie cijfers behaald moeten hebben voor wiskunde. De lessen wiskunde vind je aangenaam om bij te wonen en je bent altijd mee. Als er dan toch eens iets is dat je niet snapt, vind je het niet erg om thuis zelf de leerstof te studeren tot je deze begrijpt. In de meeste gevallen slaag je er dan in om in je eentje de stof te doorgronden. Je houdt van raadsels, inzichtsvragen, oefeningen van de wiskunde olympiade, … en bent gebeten om de oplossing te vinden, eureka!

Tot daar het profiel van een leerling die op zijn plaats zit in een richting met 7 uur wiskunde. Maar wat is nu het verschil tussen 5 uur en 7 uur wiskunde?

In de 5u wiskunde is het leerstofpakket minder omvangrijk en minder theoretisch. Het tempo ligt er wat lager en de oefeningen zijn iets gemakkelijker. Richtingen met 5u wiskunde zijn bestemd voor leerlingen die graag wiskunde studeren, maar die in de 2de graad in de richtingen met 5u wiskunde toch soms moeite hadden met het tempo en de moeilijkheidsgraad.

Biologie

In de derde graad probeer je als bioloog te begrijpen hoe het leven ontstaan is, waar de enorme diversiteit aan levensvormen vandaan komt en hoe organismen zich blijven aanpassen aan hun omgeving. Je krijgt inzicht in de complexe biochemische processen in de cel en hoe deze gestuurd worden door het genetisch materiaal. Je leert ook je opgedane kennis toe te passen op industrieel niveau door biologie, natuurkunde, scheikunde en technologie met elkaar te combineren. Denk bijvoorbeeld aan lucht- of waterzuivering, aan genetische modificatie van DNA of aan manieren waarop je bacteriën en virussen misschien wel kan ombouwen tot ze precies doen wat jij wilt dat ze doen!

Interesse en aanleg voor exacte wetenschappen zijn de belangrijkste vereisten voor een succesvolle start in de biologie. Je beschikt bovendien over de nodige handigheid om laboratoriumexperimenten te leren uitvoeren. Ook creativiteit en probleemoplossend denkvermogen zijn een must voor het ontwikkelen en uitvoeren van je eigen experimenten.

Biologie is echter meer dan kennis verwerven; in het uur wetenschappelijk werk leer je zelfstandig informatie zoeken en verwerken, leer je je eigen werk en dat van medestudenten kritisch te beoordelen en gebruik te maken van gespecialiseerde wetenschappelijke literatuur. Uiteraard spenderen we ook talrijke uren in het labo en leer je een aantal basistechnieken. Het maken van preparaten, isoleren van DNA uit een stuk fruit en genetische experimenten met tomatenplantjes zijn slechts enkele voorbeelden. Hier wordt ook ruimte gemaakt om je zin voor wetenschappelijk initiatief verder te ontwikkelen.

Fysica

Fysica is overal!

In de lessen fysica bestuderen we fenomenen die overal rond ons optreden: bewegingen en krachten, licht, faseovergangen, druk, elektriciteit en magnetisme, trillingen en golven, …
We starten telkens met de observatie: wat gebeurt er net? Vervolgens bekijken we waarom dit gebeurt en welke factoren deze fenomenen kunnen beïnvloeden.
Kies je voor een wetenschappelijke richting, dan gaan we hier allemaal wat dieper op in en gebruiken we de stevige basis wiskunde die jullie doorheen de jaren vergaren.
In de richting Wetenschappen-Wiskunde krijg je zelfs nog een extra uur fysica, dat we gebruiken om meer proeven uit te voeren, om de leerstof uit de theorielessen wat meer uit te diepen en om enkele extra thema’s te behandelen (botsingen, supergeleiding, medische beeldvorming, …).

Chemie

– aan te vullen –

Zin om bij ons te komen studeren?